W toku ostatnich 20 lat internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każda firma, która chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę www. A pierwszym działaniem ku temu jest wybór i rejestracja domeny.
Jak wybrać najlepszą domenę internetową dla Twojego przedsiębiorstwa?
Dobór domeny, a szczególnie tej, która ma mieć zastosowanie w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla przedsiębiorstwa musimy mieć pewność, iż jest właściwa do profilu jej działalności i terenu działania. To istotne, bo jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze zwiększeniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, trudno będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasze przedsiębiostwo działa tylko na obszarze Polski, naturalnym wyborem jest użycie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne opcje. Podmioty o mniejszym zasięgu mogą zdecydować się na rozszerzenie regionalne, np. augustow.pl, katowice.pl czy szczecin.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować też inne interesujące je domeny państwowe, np. .es (Hiszpania), .ua (Ukraina) czy .se (Szwecja), jeśli kierują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo wybrać bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .eu – dla krajów Unii Europejskiej lub .com – dla całego świata. Oczywiście są także rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z działalnością gospodarczą, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .gov, .org, .blog, .edu.
Dobrze przeanalizuj również nazwę główną domeny
O wiele więcej planowania zabierze zapewne wybór nazwy głównej w domenie. Tutaj powinno się wziąć pod uwagę o wiele więcej aspektów. Jeśli marka istnieje już w świadomości klientów, należy zastosować ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to powinniśmy wybrać nazwę chwytliwą, niezbyt długą i przede wszystkim łatwą do zapamiętania, która przy tym jednoznacznie kojarzy się z ofertą firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z daną branżą gospodarki i poszukajmy ciekawych skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, by wybrana nazwa główna była zgodna z zasadami polskiej ortografii (chociaż oczywiście nie będzie zawierać znaków diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę skorzystajmy z wyszukiwarki domen i sprawdźmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie funkcjonuje już strona o bardzo zbliżonej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niekorzystnych wizerunkowo konfliktów sądowych.